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In an environment in which growth and employment prospects in many countries remain subdued and a number of high-profile corruption cases have fueled moral outrage, and amid a growing consensus that corruption can seriously undermine a country’s ability to deliver inclusive economic growth in a number of different areas, addressing corruption globally—in both developed and developing countries—has become increasingly urgent. When corruption impairs government functions, it can adversely affect a number of important determinants of economic performance, including macrofinancial stability, investment, human capital accumulation, and total factor productivity. Moreover, when systemic corruption affects virtually all state functions, distrust of government can become so pervasive that it can lead to violence, civil strife, and conflict, with devastating social and economic implications. This Staff Discussion Note focuses on corruption that arises from the abuse of public office for private gain, whether it manifests itself transactionally (for example, a bribe) or through powerful networks between business and government that effectively result in the privatization of public policy. While designing and implementing an anticorruption strategy requires change on many different levels, the IMF's experience in assisting member countries suggests that several elements need to be given priority: transparency, rule of law, and economic reform policies designed to eliminate excessive regulation. Perhaps most important, however, addressing corruption requires building effective institutions, with the clear objective of developing a competent civil service that takes pride in being independent of both private influence and public interference.
Este documento presenta un experimento de encuesta en línea que abarca a 50 países encuentra mejoras considerables en la moral tributaria cuando (a) aumenta la importancia de los esfuerzos anticorrupción y (b) los ciudadanos pueden expresar sus preferencias de gasto al gobierno. Estos resultados son muy amplios en una muestra singularmente grande y diversa de encuestados de todos los continentes. Los hallazgos son consistentes con las teorías que enfatizan el papel de la responsabilidad democrática, así como las percepciones de legitimidad y "justicia retributiva", en la generación de cumplimiento tributario voluntario. Se discuten las implicaciones y las avenidas para futuras investigaciones.
Tradicionalmente, los gobiernos buscan movilizar los ingresos tributarios expandiendo su aplicación de los regímenes tributarios existentes y facilitando los pagos de impuestos. Sin embargo, el cumplimiento y la facilitación pueden ser costosos y producir rendimientos marginales decrecientes si los ciudadanos no están dispuestos a pagar sus impuestos. Este documento aborda las brechas en el conocimiento sobre el cumplimiento tributario, haciendo una pregunta básica: ¿qué explica por qué los ciudadanos y las empresas cumplen con las normas tributarias? Para responder a esta pregunta, el documento muestra cómo la adopción voluntaria de dos tipos diferentes de instituciones de gobierno participativo influye en la recaudación de impuestos municipales en Brasil. Los municipios que adoptan voluntariamente instituciones participativas recaudan niveles de impuestos significativamente más altos que los municipios similares sin estas instituciones.