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Recognizing the critical importance of Goal 16, this toolkit provides civil society and other nongovernment stakeholders with guidance on how to engage with their governments and other local, regional or international stakeholders to support the planning, implementation, follow-up and accountability of Goal 16. Work is already underway to localize Goal 16 and its targets and indicators, and it is essential that nongovernment stakeholders actively engage with these processes. A key feature of the approach to SDG implementation will be to ensure that national development plans, actions and indicators of progress are specifically tailored to each national context. To ensure that the SDGs are truly ‘people-centred’, SDG implementation should not be top-down, but instead must be driven by partnerships and collaborations across all sectors and segments of society—including all levels of governments, civil society, the private sector, philanthropic institutions, the United Nations (UN) system and a wide range of other relevant stakeholders. To this end, this toolkit is intended to serve as a resource to support civil society actors at local and national levels to influence decision-making processes on specific plans and action related to Goal 16. Providing initial ideas and entry points for civil society action, the toolkit has a particular focus on supporting national civil society stakeholders in their efforts to influence local and national governments to work towards the achievement of Goal 16.
El curso, que se orientó a desarrollar habilidades conceptuales y a aplicar herramientas para identificar, prevenir e intervenir en situaciones de conflictos, fue adaptado de manera especial para Colombia con el fin de enfatizar en la construcción de paz y el modelo de paz territorial que se adelanta en el país. De manera particular, con el curso se brindó asesoría en el trabajo del DNP de integrar en el Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018 -que está en construcción por parte del Gobierno nacional- la visión de paz desde el territorio y transversalización de dicho enfoque en la estructura del documento.
Como lo muestra la compilación que contiene este volumen, las y los legisladores perredistas no se limitaron a un posicionamiento general en esta materia. Por lo contrario, procedieron a revisar con detalle el contenido del PND, según la materia de las comisiones ordinarias en las que participan, presentando en tiempo y forma sus observaciones particulares y formulando propuestas alternativas que debieran ser incorporadas. Vaya este libro como una modesta aportación a las reflexiones sobre la planeación democrática del desarrollo de México. Vaya también como un posicionamiento proactivo que es consecuente con el papel de control que, en su carácter de representación popular, la Cámara de Diputados debe ejercer sobre el Poder Ejecutivo.